Jak pracować poza klasą, czyli edukacja outdoor
Wstęp
Życie we współczesnym świecie charakteryzuje się szybkim tempem i najczęściej brak jest czasu na aktywności na świeżym powietrzu.
Ruch na podwórku jest naturalną potrzebą dziecka, jego ograniczanie może prowadzić do poważnych trudności, chorób, a także zaburzeń rozwojowych. Człowiek jest składowym elementem przyrody, dlatego powinien żyć w zgodzie z nią, prezentując postawę odpowiedzialności i szacunku wobec własnego środowiska naturalnego. Edukacja outdoor sprzyja aktywność na świeżym powietrzu, daje możliwość zabawy, a jednocześnie nabywania ważnych ko1mpetencji dzięki doświadczeniu. Formą takiej edukacji są spacery, wycieczki, gry, ekspedycje, wspinaczki, aranżacja otoczenia, projekty są doskonałą aktywnością prowadzącą do odkrywania otaczającego dziecko świata. Aktywności podwórkowe są niezwykle istotne z punktu widzenia stanu zdrowia, jak również wpływa na rozwój sprawności fizycznej i kreatywności dzieci. W warunkach outdoor dziecko uczy się niemal w naturalny sposób, bez konieczności korzystania z podręczników i tablicy, dlatego warto w działalność dydaktyczną wdrożyć koncepcję outdoorową, umożliwia ona dziecku naukę w plenerze poprzez doświadczenie, eksperymentowanie.
Materiał szkoleniowy, który Państwu przekazuję zawiera szczegółowe omówienie następujących kwestii:
- koncepcja outdoor education
- przestrzenie edukacyjne
- rozwijanie kompetencji uczniów poza salą szkolną
- metody, techniki i narzędzia wykorzystywane poza klasą
- outdoorowe sytuacje edukacyjne
- propozycje zajęć, zabaw i ćwiczeń.