Sprawdzone sposoby na angażujące lekcje matematyki w szkole podstawowej
Zadanie dla klas VI - VIII z wprowadzeniem pojęcia objętości
Zadaniem uczniów jest zaprojektowanie trójwymiarowego modelu sześcianu przy użyciu długopisu 3D.
Mają podaną wartość objętości sześcianu, a ich celem jest zaprojektowanie i wykonanie przy użyciu długopisu 3D sześcianu, który będzie miał tę właśnie objętość. Np. objętość sześcianu wynosi 64 cm³, uczniowie obliczają długość krawędzi, przygotowują rysunek i model sześcianu. Następnie prezentują swoje rozwiązanie na forum klasy.
Przygotuj to samo zadanie, ale podaj, że objętość prostopadłościanu wynosi 64 cm³ , a jego długości krawędzi wyrażone są za pomocą liczb całkowitych.
Zadaniem wszystkich uczniów jest znalezienie różnych możliwości. Wtedy uczniowie muszą pracować na początku jako cały zespół, ustalają strategię rozwiązania zadania, współpracy. Następnie w parach wykonują swoje bryły. Na koniec prezentują swoje rozwiązania.
Bryły, które zostaną po tych zadaniach możesz wykorzystać do:
- obliczanie pól powierzchni
- zamiana jednostek - przeliczanie objętości w różnych jednostkach
- rozpoznawanie brył
- budowanie nietypowych brył
Wspólnie stworzycie bazę z pomocami dydaktycznymi.
UWAGA: Jeżeli nie posiadasz długopisów 3D, to samo zadanie możesz wykonać tworząc siatki brył z papieru lub szkielety brył z wykorzystaniem patyczków i plasteliny