Indywidualizacja w nauczaniu
Nie ma żadnych wątpliwości, że dostosowanie nauczania do indywidualnych uczniów jest skuteczną strategią. Jednak wielu nauczycieli ma problem ze znalezieniem czasu na uwzględnienie tych momentów nauczania, które odpowiadają specyficznym potrzebom poszczególnych uczniów. Jaki jest więc najlepszy sposób na stworzenie zindywidualizowanej klasy?
Czym jest indywidualizacja?
Indywidualizacja jest jednym z trzech głównych elementów spersonalizowanego nauczania. Polega na dostosowaniu tempa i sposobów nauki do potrzeb każdego ucznia gdzie nacisk kładzie się na efektywność opanowania materiału. Dzięki indywidualizacji każdy uczeń ma te same ogólne cele uczenia się, ale poszczególni uczniowie mogą realizować cele uczenia się w różnym tempie.
W dzisiejszych realiach często zbyt liczne klasy utrudniają zindywidualizowanie nauki dla każdego ucznia. Oprócz zapewniania indywidualnych instrukcji, indywidualizacja wymaga od nauczycieli ciągłego monitorowania wyników uczniów i realizacji wyznaczonych celów edukacyjnych.
Co zatem powinniśmy rozumieć pod pojęciem indywidualizacja nauczania? Jest to koncepcja, zgodnie z którą uczniowie będą uczyć się najskuteczniej, gdy aktywność będzie dostosowana do ich potrzeb, a język, którego używają, będzie odpowiedni do ich poziomu. Koncepcja ta jest czasami postrzegana w opozycji do podręczników i nauczania opartego na klasach, w których oczekuje się, że wszyscy uczniowie będą realizować ten sam program nauczania. Jednak programy zajęć i podręczniki mają następujące zalety:
Zapewnienie uczniom wspólnych celów.
Zachęcanie uczniów do podążania za nieznanym tematem, który następnie otwiera nowe perspektywy. Kiedy mówimy o zindywidualizowanym nauczaniu w klasie, chcemy wykorzystać korzyści płynące ze wspólnej nauki, jednocześnie zapewniając możliwości bardziej zindywidualizowanego rozwoju. Jak więc, jako nauczyciel, możesz połączyć te dwa podejścia?
Nasze sale lekcyjne są wypełnione różnorodnymi uczniami, a jako nauczyciele wielu z nas stara się projektować doświadczenia edukacyjne, które odpowiadają zainteresowaniom i preferencjom naszych uczniów. Jednak wielu z nas ma trudności ze znalezieniem czasu na zindywidualizowane nauczanie w klasie. Zaspokajanie różnorodnych potrzeb uczniów jest wymagające, ale zaangażowanie w dostosowywanie nauczania wynika z przekonania, że dzieci uczą się lepiej dzięki zastosowaniu różnych trybów i metod uczenia się.
Jaki jest więc najlepszy sposób tworzenia spersonalizowanego nauczania w klasie?
- Poznaj swoich uczniów
Pierwszym krokiem jest rozpoczęcie roku szkolnego, kiedy poznajesz swoich uczniów. To idealny czas, aby uczniowie wyznaczyli cele i wprowadzili metody instruktażowe, które mogą pomóc w stworzeniu podstaw na resztę roku szkolnego.
Początek roku szkolnego to doskonały czas na poznanie swoich uczniów. Poświęć ten czas na poznanie ich zainteresowań, umiejętności i stylów uczenia się. Możesz to zrobić za pomocą ankiety zainteresowań , w której zapytasz o to, co lubi, a czego nie lubi, co robi w wolnym czasie, jak woli się uczyć itp. Mając tę wiedzę pod ręką, możesz rozpocząć proces tworzenia i przypisywania tematów w oparciu o zainteresowania i umiejętności.
- Ustal indywidualne cele z każdym uczniem
Drugim krokiem do personalizacji nauczania jest pomoc uczniom w wyznaczaniu mierzalnych i osiągalnych celów.
Jedną ze znanych i prostych metod jest określanie celów SMART. Jest to prosta technika oparta na 5 punktach specific, measurable, attractive (lub w niektórych rozwinięciach: achievable), realistic (lub: relevant), time-bound co na jezyk polski tłumaczyć można jako konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie. Tworząc indywidualny plan nauki w oparciu o SMART umożliwisz uczniom wyznaczać cele na początku roku, sprawdzać każdy semestr, a następnie zastanawiać się nad zakończeniem roku szkolnego.
- Zidentyfikuj optymalne metody nauczania dla każdego stylu uczenia się
Kolejnym krokiem jest wybór metody nauczania. Istnieje wiele do wyboru, a wszystkie mają na celu poprawę doświadczenia nauki dla indywidualnego ucznia. nie ma uniwersalnego podejścia do zindywidualizowanego uczenia się. W zależności od wieku uczniów, zainteresowań, zdolności i wielkości klasy, wielu nauczycieli woli brać komponenty z podejścia instruktażowego, zamiast podążać za nimi co do joty.
Jedną z popularnych metod jest metoda projektu. Strategia ta jest skoncentrowana na uczniu i napędzana przez ucznia oraz pozwala uczniom wykazać się własną wiedzą i umiejętnościami.
Głównym problemem dla nauczycieli są ograniczenia czasowe. Czas w połączeniu z dużą liczebnością klas utrudnia wielu nauczycielom personalizację nauczania w tradycyjny sposób. Aby temu zaradzić można stosować edukację podchodząc do nowych koncepcji na wiele sposobów (modelując, rozkładając je, używając pomocy wizualnych), różnicując proces (wykorzystując audiobooki dla uczniów audio, kolorowe podręczniki dla uczniów wizualnych) oraz używając narzędzi cyfrowych aby zaspokoić potrzeby wielu uczniów jednocześnie.
- Wykorzystaj dostępne technologie
Wykorzystaj technologię wspomagającą, aby zaspokoić potrzeby wszystkich uczniów. Technologia może umożliwić spersonalizowaną naukę lub doświadczenia przy pełnym zaangażowaniu i motywacji uczniów do nauki. Korzystanie z tabletów i programów komputerowych może pomóc w uzyskaniu spersonalizowanego nauczania, ponieważ pozwala uczniom pracować we własnym tempie, a także dostosowywać się do ich umiejętności i poziomu zdolności.
Popularna platforma edukacyjna oparta Kahoot, którą pewnie znasz, oferuje wyzwania dostosowane do tempa uczniów.
Korzystanie z narzędzi cyfrowych — tabletów, tablic interaktywnych itp. — może pomóc nauczycielom w zarządzaniu całą klasą przy jednoczesnym spełnieniu indywidualnych potrzeb. Nauczyciele mogą pozwolić uczniom na wybór z menu doświadczeń edukacyjnych, podczas gdy wszyscy pracują w tym samym czasie, nad tym samym celem, ale w swoim indywidualnym tempie.
Największym wyzwaniem, przed którym staniesz, próbując sprostać potrzebom wszystkich uczniów, będzie planowanie . Ten rodzaj nauczania wymaga czasu i cierpliwości. Dlatego najlepiej zacząć na początku roku szkolnego, aby mieć cały rok na naukę i modyfikację na bieżąco. Ostatecznie to Ty decydujesz, w jaki sposób Twoi uczniowie mogą się najlepiej uczyć.
- Jeśli po zastosowaniu się do naszych wskazówek nadal potrzebujesz więcej wiedzy
- Jeśli zainteresował Cię ten temat i czujesz pewnego rodzaju niedosyt
Zapoznaj się koniecznie z propozycjami certyfikowanych kursów on-line: