Rola obserwacji dziecka - diagnozowanie problemów i potrzeb edukacyjnych w przedszkolu
kursu
szkolenia
trwania
Dla kogo jest ten kurs?
Jeśli jesteś nauczycielem przedszkola i chcesz poznać lub utrwalić wiedzę z zakresu diagnozowania problemów i potrzeb edukacyjnych przedszkolaków - będzie to dla Ciebie doskonały kurs. Jeśli chcesz lepiej poznać możliwości wczesnego wykrywania zaburzeń rozwojowych na poziomie przedszkola – to również jest kurs dla Ciebie. Nie zapominajmy jednak o dzieciach szczególnie uzdolnionych, które również potrzebują wnikliwej, ukierunkowanej obserwacji i wsparcia – ta tematyka również zostanie poruszona w kursie.
Czego się nauczę?
Podczas kursu dowiesz się lub utrwalisz wiedzę o tym, jakie akty prawne regulują prowadzenie obserwacji dzieci w przedszkolu. Dowiesz się więcej o tym, w jaki sposób można prowadzić takie obserwacje, oraz jakimi kryteriami kierować się przy ich interpretacji. Poznasz również sposoby na prowadzenie i dokumentowanie tej szczególnej formy obserwacji jaką jest diagnoza gotowości szkolnej. Dowiesz się, w jaki sposób i przy pomocy jakich narzędzi można rozpoznawać i diagnozować specjalne potrzeby edukacyjne u dzieci przedszkolnych.
Co znajduje się w kursie?
Kurs składa się z kilku części, zawierających szczegółowe informacje o sposobach prowadzenia obserwacji dziecka w przedszkolu, dostosowania istniejących już narzędzi diagnozy pedagogicznej do potrzeb grupy oraz tworzenia własnych materiałów do obserwacji i diagnozy zaburzeń rozwojowych. Znajdziecie też przykłady narzędzi dostępnych nauczycielom, by jak najlepiej mogli rozpoznawać indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci.
W treści kursu znajdziesz też wiele odnośników do wartościowych stron internetowych. Do każdego rozdziału zostało dodane krótkie nagranie, które jest uzupełnieniem wiedzy w nim poruszanej.
Ponadto, będziesz mógł/a sprawdzić swoją wiedzę w 5 krótkich mini – testach oraz egzaminie końcowym, podsumowującym zdobytą podczas kursu wiedzę. Dzięki temu będziesz naprawdę profesjonalnie przygotowanym specjalistą.
kursu
szkolenia
trwania
Plan szkolenia
-
02Rola obserwacji dziecka w wieku przedszkolnym + PODCASTRola obserwacji dziecka w wieku przedszkolnym + PODCAST
-
03Diagnozowanie problemów i potrzeb edukacyjnych w przedszkolu + PODCASTDiagnozowanie problemów i potrzeb edukacyjnych w przedszkolu + PODCAST
-
04Definiowanie diagnozy w szerokim ujęciuDefiniowanie diagnozy w szerokim ujęciu
-
05Diagnoza w ujęciu wąskim:Diagnoza w ujęciu wąskim:
-
06Rodzaje diagnozy:Rodzaje diagnozy:
-
07Diagnoza psychologiczna i pedagogicznaDiagnoza psychologiczna i pedagogiczna
-
08Jakie mogą być źródła oporu dziecka, które chcemy zbadać? Jak radzić sobie z oporem?Jakie mogą być źródła oporu dziecka, które chcemy zbadać? Jak radzić sobie z oporem?
-
09Techniki badawcze, które warto zastosować podczas obserwacji w przedszkolu + PODCASTTechniki badawcze, które warto zastosować podczas obserwacji w przedszkolu + PODCAST
-
10WywiadWywiad
-
11ObserwacjaObserwacja
-
12Analiza dokumentówAnaliza dokumentów
-
13TestyTesty
-
14KwestionariuszKwestionariusz
-
15Standaryzowane testy do badania poszczególnych obszarów rozwoju - Rozwój psychoruchowyStandaryzowane testy do badania poszczególnych obszarów rozwoju - Rozwój psychoruchowy
-
16Parcjalne zaburzenia rozwoju ruchowegoParcjalne zaburzenia rozwoju ruchowego
-
17Ćwiczenia, które dziecko powinno sprawnie wykonać w danym wieku, ogólna norma rozwojowa dla dzieciĆwiczenia, które dziecko powinno sprawnie wykonać w danym wieku, ogólna norma rozwojowa dla dzieci
-
18Funkcja chwytna rękiFunkcja chwytna ręki
-
19Diagnoza motoryki (dużej i małej) – obserwacjaDiagnoza motoryki (dużej i małej) – obserwacja
-
20Prawidłowy chwyt pisarskiPrawidłowy chwyt pisarski
-
21Percepcja wzrokowaPercepcja wzrokowa
-
22Percepcja słuchowaPercepcja słuchowa
-
23Przykładowe arkusze służące obserwacji dziecka + PODCASTPrzykładowe arkusze służące obserwacji dziecka + PODCAST
-
24Arkusz obserwacji rozwoju dziecka 3-letniegoArkusz obserwacji rozwoju dziecka 3-letniego
-
25Rozwój społeczno-emocjonalny dzieckaRozwój społeczno-emocjonalny dziecka
-
26Czynności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalneCzynności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne
-
27Rozwój poznawczyRozwój poznawczy
-
28Gotowość szkolna dziecka – metody diagnostyczneGotowość szkolna dziecka – metody diagnostyczne
-
29Narzędzia do badania gotowości szkolnej u dzieciNarzędzia do badania gotowości szkolnej u dzieci
-
30PodsumowaniePodsumowanie
Jestem nauczycielką przedszkola, ale również metodykiem, pedagogiem i terapeutą pedagogicznym. Na co dzień przede wszystkim wspieram merytorycznie kadrę Przedszkola Szkrabki w Warszawie, podsuwając wskazówki, metody aktywizujące dzieci i pobudzając do refleksji. W swojej pracy pedagogicznej łączę elementy wielu metod: planu daltońskiego, pedagogiki Montessorii, metody projektów badawczych itp. Doskonalę swój warsztat przede wszystkim w zakresie możliwości indywidualizowania pracy z dziećmi i wspierania dzieci zdolnych.
Od kilku lat współpracuję z wydawnictwami edukacyjnymi, pisząc programy wychowania przedszkolnego, podręczniki, tworząc pomoce dydaktyczne dla dzieci oraz materiały metodyczne dla nauczycieli.
Prowadzę warsztaty dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i rodziców, prezentując różne metody pracy z dzieckiem (przede wszystkim Plan Daltoński) oraz szerząc wiedzę na temat specyficznych trudności w uczeniu się (m.in. dysleksja).
Swoją wiedzą, doświadczeniem i materiałami dydaktycznymi dzielę się również na blogu www.przedszkolezpomyslem.pl.


