Edukacja przyrodnicza w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej
kursu
szkolenia
trwania
Dla kogo jest ten kurs?
Kurs przeznaczony jest dla nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej, którzy chcą realizować w swoich grupach zajęcia o tematyce przyrodniczej i ekologicznej.
Czego się nauczę?
W trakcie kursu uczestnicy poznają sposoby, by treści o tematyce ekologicznej wprowadzać w każdej obszarze pracy z dzieckiem, wyodrębnionym w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i klas 1-3. Wybrane sposoby, zabawy i propozycje zajęć umożliwią nie tylko poszerzenie wiedzy dzieci o tematyce przyrodniczej, ale również pozwolą na zintegrowanie działań w obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.
Uczestniczą będą mieli okazję zapoznać się z praktyczną stroną organizacji doświadczeń i eksperymentów w licznej grupie lub klasie tak, by było one przyjemne, kształcące i bezpieczne dla uczestników.
Co znajduje się w kursie?
Każdy moduł zawiera informacje, wskazówki i pytania do refleksji. W treści kursu znajdziesz też wiele odnośników do wartościowych stron internetowych i literatury dotyczącej poruszanej tematyki oraz przykłady praktycznych rozwiązań. Uczestnicy szkolenia otrzymają również dostęp do kilku filmów (nakręconych przeze mnie) ilustrujących, w jaki sposób można przeprowadzić z dziećmi proste eksperymenty i doświadczenia o tematyce ekologicznej.
Ponadto, będziesz mógł/a sprawdzić swoją wiedzę w 5 krótkich minitestach oraz egzaminie końcowym, podsumowującym zdobytą podczas kursu wiedzę. Dzięki temu będziesz naprawdę profesjonalnie przygotowanym specjalistą, gotowym do pracy z grupą przedszkolną i klasą.
Co jeszcze warto wiedzieć?
Warto zajrzeć do kursów prezentujących metody aktywizujące w edukacji: „Jak pracować metodą projektów badawczych w przedszkolu?”, „Założenia planu daltońskiego. Jak je wykorzystać w pracy z dzieckiem?”, „Bajkoterapia z elementami dramy”, „Bajkoterapia z elementami filozofii”
kursu
szkolenia
trwania
Plan szkolenia
-
01Czym jest edukacja ekologiczna w przedszkolu i klasach 1-3?Czym jest edukacja ekologiczna w przedszkolu i klasach 1-3?
-
02Webinar cz. 1Webinar cz. 1
-
03Webinar cz. 2Webinar cz. 2
-
04Webinar cz. 3Webinar cz. 3
-
05Cele edukacji przyrodniczej i ekologicznejCele edukacji przyrodniczej i ekologicznej
-
06Co mówi nam o edukacji przyrodniczej podstawa programowa kształcenia ogólnego?Co mówi nam o edukacji przyrodniczej podstawa programowa kształcenia ogólnego?
-
07Czym są: świadomość, kultura i postawa ekologiczna?Czym są: świadomość, kultura i postawa ekologiczna?
-
08Zagadnienia, które warto poruszyć w programie edukacji przyrodniczejZagadnienia, które warto poruszyć w programie edukacji przyrodniczej
-
09Aktywność spontanicznaAktywność spontaniczna
-
10Aktywność inspirowanaAktywność inspirowana
-
11Istota wykorzystania aktywnościIstota wykorzystania aktywności
-
12Metoda projektowania okazji edukacyjnychMetoda projektowania okazji edukacyjnych
-
13Zagadnienia, które warto poruszyć w programie edukacji przyrodniczej:Zagadnienia, które warto poruszyć w programie edukacji przyrodniczej:
-
14Organizowanie zabaw ruchowych o tematyce ekologicznejOrganizowanie zabaw ruchowych o tematyce ekologicznej
-
15Przykładowe obserwacjePrzykładowe obserwacje
-
16Praktyczne działania na rzecz ochrony środowiskaPraktyczne działania na rzecz ochrony środowiska
-
17Okazje edukacyjne – przypomnienieOkazje edukacyjne – przypomnienie
-
18Propozycje zrealizowanych okazji edukacyjnychPropozycje zrealizowanych okazji edukacyjnych
-
19Organizowanie zabaw rozwijających obszar społeczno – emocjonalny o tematyce ekologicznejOrganizowanie zabaw rozwijających obszar społeczno – emocjonalny o tematyce ekologicznej
-
20Projekt „Obserwator przyrody”Projekt „Obserwator przyrody”
-
21Organizowanie zabaw rozwijających obszar poznawczy o tematyce ekologicznejOrganizowanie zabaw rozwijających obszar poznawczy o tematyce ekologicznej
-
22Ugruntowanie i porządkowanie wiedzyUgruntowanie i porządkowanie wiedzy
-
23Przykładowe ćwiczenia i zabawyPrzykładowe ćwiczenia i zabawy
-
24Eksperymentowanie i doświadczanie z dziećmi przez cały rokEksperymentowanie i doświadczanie z dziećmi przez cały rok
-
25Podstawowe zasady wykonywania doświadczeńPodstawowe zasady wykonywania doświadczeń
-
26Zabawy przyrodnicze na cały rok - JESIEŃZabawy przyrodnicze na cały rok - JESIEŃ
-
27ZIMAZIMA
-
28WIOSNAWIOSNA
-
29LATOLATO
-
30Polecana literaturaPolecana literatura
Jestem nauczycielką przedszkola, ale również metodykiem, pedagogiem i terapeutą pedagogicznym. Na co dzień przede wszystkim wspieram merytorycznie kadrę Przedszkola Szkrabki w Warszawie, podsuwając wskazówki, metody aktywizujące dzieci i pobudzając do refleksji. W swojej pracy pedagogicznej łączę elementy wielu metod: planu daltońskiego, pedagogiki Montessorii, metody projektów badawczych itp. Doskonalę swój warsztat przede wszystkim w zakresie możliwości indywidualizowania pracy z dziećmi i wspierania dzieci zdolnych.
Od kilku lat współpracuję z wydawnictwami edukacyjnymi, pisząc programy wychowania przedszkolnego, podręczniki, tworząc pomoce dydaktyczne dla dzieci oraz materiały metodyczne dla nauczycieli.
Prowadzę warsztaty dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i rodziców, prezentując różne metody pracy z dzieckiem (przede wszystkim Plan Daltoński) oraz szerząc wiedzę na temat specyficznych trudności w uczeniu się (m.in. dysleksja).
Swoją wiedzą, doświadczeniem i materiałami dydaktycznymi dzielę się również na blogu www.przedszkolezpomyslem.pl.


