Zabawy językowe wspierające naukę czytania
Dojrzałość intelektualna do czytania
Aby prawidłowo przygotować dziecko do nauki czytania, warto zadbać o jego ogólny rozwój poznawczy.
Obok technicznej strony procesu czytania, jest to również trudna sztuka interpretowania znaczeń i dopasowywania ich do zasobu pojęciowego osoby czytającej. Stąd też wniosek, by ten zasób był jak największy.
Aby rozwijać myślenie, warto stymulować rozwój dziecka w poszczególnych sferach:
Kategoryzacje – dostrzeganie podobieństw oraz różnic
Młodsze dzieci (3 – 4 lata)
- Kategoryzacja na przedmiotach konkretnych i ilustracjach
- Kategoryzowanie według zmiennej reguły
- Różnicowanie 3 kategorii
- Klasyfikowanie zjawisk w otaczającej rzeczywistości
- Proste klasyfikowanie tematyczne: owoce, warzywa, ubrania, zabawki
- Uzupełnianie zbiorów tematycznych
- Wykluczanie z kategorii
Starsze dzieci (5 – 6 latki)
- Kategoryzacja przedmiotów na ilustracjach
- Kategoryzacja z użyciem samogłosek i sylab
- Kategoryzowanie według cech przedmiotów np.: ciepłe-zimne, małe-duże, ładne-brzydkie, wesołe-smutne, słodkie-kwaśne, młode-stare, latające-pływające, brudne-czyste
- Kategoryzacje według przeznaczenia
- Kategoryzacja z użyciem słów i głosek
- Kategoryzacje według przeznaczenia przedmiotów
- Samodzielne budowanie kategorii
- Budowanie (układanie) sekwencji i szeregów
- Odtwarzanie, kontynuowanie i nazywanie sekwencji 3-4 elementowych (słuchowe, ruchowe, wzrokowe i zmiana jednej reprezentacji na drugą), sekwencje w otoczeniu np. plan dnia, rytm dnia i nocy
- Odtwarzanie, kontynuowanie i nazywanie sekwencji wieloelementowych (słuchowe, ruchowe, wzrokowe, mieszane i zmiana jednej reprezentacji na drugą), dostrzeganie rytmów w otoczeniu, tworzenie rytmów planu dnia, kalendarza (razem z datami dziennymi)
- Umiejętność linearnego porządkowania czynności w czasie (plan dnia)
- Przypominanie przebiegu dnia
- Porządkowanie kolejności posiłków – co było na śniadanie, obiad, podwieczorek
- Porządkowanie kolejności zdarzeń
- Sekwencje ruchów – naśladowanie, wykonywanie według instrukcji słownej
- Abstrahowanie reguł
Po więcej przykładów warto zajrzeć tutaj: http://przedszkolezpomyslem.pl/?p=128