Dojrzałość intelektualna do czytania

 

Aby prawidłowo przygotować dziecko do nauki czytania, warto zadbać o jego ogólny rozwój poznawczy.

 

Obok technicznej strony procesu czytania, jest to również trudna sztuka interpretowania znaczeń i dopasowywania ich do zasobu pojęciowego osoby czytającej. Stąd też wniosek, by ten zasób był jak największy.

 

Aby rozwijać myślenie, warto stymulować rozwój dziecka w poszczególnych sferach:

 

Kategoryzacje – dostrzeganie podobieństw oraz różnic

 

Młodsze dzieci (3 – 4 lata)
  • Kategoryzacja na przedmiotach konkretnych i ilustracjach
  • Kategoryzowanie według zmiennej reguły
  • Różnicowanie 3 kategorii
  • Klasyfikowanie zjawisk w otaczającej rzeczywistości
  • Proste klasyfikowanie tematyczne: owoce, warzywa, ubrania, zabawki
  • Uzupełnianie zbiorów tematycznych
  • Wykluczanie z kategorii

 

Starsze dzieci (5 – 6 latki)
  • Kategoryzacja przedmiotów na ilustracjach
  • Kategoryzacja z użyciem samogłosek i sylab
  • Kategoryzowanie według cech przedmiotów np.: ciepłe-zimne, małe-duże, ładne-brzydkie, wesołe-smutne, słodkie-kwaśne, młode-stare, latające-pływające, brudne-czyste
  • Kategoryzacje według przeznaczenia
  • Kategoryzacja z użyciem słów i głosek
  • Kategoryzacje według przeznaczenia przedmiotów
  • Samodzielne budowanie kategorii
  • Budowanie (układanie) sekwencji i szeregów
  • Odtwarzanie, kontynuowanie i nazywanie sekwencji 3-4 elementowych (słuchowe, ruchowe, wzrokowe i zmiana jednej reprezentacji na drugą), sekwencje w otoczeniu np. plan dnia, rytm dnia i nocy
  • Odtwarzanie, kontynuowanie i nazywanie sekwencji wieloelementowych (słuchowe, ruchowe, wzrokowe, mieszane i zmiana jednej reprezentacji na drugą), dostrzeganie rytmów w otoczeniu,  tworzenie rytmów planu dnia, kalendarza (razem z datami dziennymi)
  • Umiejętność linearnego porządkowania czynności w czasie (plan dnia)
  • Przypominanie przebiegu dnia
  • Porządkowanie kolejności posiłków – co było na śniadanie, obiad, podwieczorek
  • Porządkowanie kolejności zdarzeń
  • Sekwencje ruchów – naśladowanie, wykonywanie według instrukcji słownej
  • Abstrahowanie reguł

 

 

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie