Jak pracować poza klasą, czyli edukacja outdoor
Outdorowe sytuacje edukacyjne
-
Codzienny pobyt w lesie lub na łonie przyrody
- Regularne spacery i wędrówki.
- Bezpośrednie poznawanie pór roku poprzez obserwowanie ich cech, odczuwanie ciepła, zimna, wiatru, deszczu, śniegu i zmian zachodzących w przyrodzie.
-
Projekty realizowane w lesie
- W czasie realizacji projektu dzieci przebywają w lesie. Mogą tutaj obserwować przyrodę w sposób kompleksowy bez użycia gotowych zabawek.
- Droga do lasu powinna być możliwa do pokonania pieszo. W ustalonym miejscu dzieci przeprowadzają obserwację.
- Leśne projekty muszą zostać precyzyjnie zaplanowane, dlatego warto pomyśleć o skontaktowaniu się z nadleśnictwem.
- Dzieci mogą uzyskać informacje od leśniczego o życiu zwierząt i roślin, o typach i wieku drzew.
-
Poznawanie przyrody
- Uczniowie powinni mieć do dyspozycji lupy, szkła powiększające, lornetki i książki przyrodnicze.
- Przyrodę najlepiej obserwować w różnych porach roku:
Jakie nastąpiły zmiany?
Jak wygląda drzewo w różnym czasie?
Jakie kwiaty i rośliny znajdziemy na wiosnę, latem. Lub jesienią?
Jak się zmienia pogoda?
-
Dzieci mogą obserwować zwierzęta:
Jakie zwierzęta mieszkają na lądzie, pod ziemią, w wodzie?
Jakie mają zwyczaje?
Co jedzą?
Jakich mają wrogów?
Jak spędzają zimę?
- Można badać różne typy gruntu i porównywać je.
- Można założyć hodowlę dżdżownic.
-
Poznawanie wody
- Prowadzenie badań wody w strumykach, jeziorze, stawach, kałużach
- Obserwacja kijanek.
- Zabawy z wodą.
- Budowanie zamków z piasku.
- Budowanie strumyków i jezior w piaskownicy.
- Kąpiel, bitwa w wodzie.
- Jazda na łyżwach.
- Rozpuszczanie sopla lodu.
-
Wycieczki
- Wycieczka do pszczelarza, pasterza, ogrodnika, do gospodarstwa rolnego.
- Pomoc w zbieraniu ziemniaków lub jabłek.
- Przyglądanie się jak pracują kombajny na polu.
-
Sianie, sadzenie i zbieranie plonów
- Założenie małego ogródka, podlewanie i pielęgnacja roślin.
- Założenie ogródka ziołowego.
- Sadzenie roślin do dużych doniczek.
- Zbieranie własnych warzyw i owoców i przyrządzanie z nich potraw.
- Przeciąganie ściętego drzewa.
- Tworzenie nowych przestrzeni w przyrodzie
- Sadzenie krzewów, które staną się świetną kryjówką.
- Zbudowanie domku na polanie.
- Stworzenie małego pagórka.
Więcej sytuacji edukacyjnych w środowisku naturalnym znajdziesz w poniższej publikacji
http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1070/PRZYR_10_1.pdf
Ciekawostka
Dzieci ucząc się poza szkolnymi pomieszczeniami
- czerpią przyjemność z przebywania w środowisku przyrodniczym,
- rozładowują napięcie nerwowe,
- uczą się przestrzegania zasad bezpieczeństwa,
- łagodzą negatywne zachowania (nadmierne pobudzenie, apatię, agresję ),
- poprawiają koncentrację uwagi,
- rozwijają aktywność ruchową,
- nabywają poczucie bezpieczeństwa,
- integrują się ze środowiskiem naturalnym,
- wzmacniają poczucie własnej wartości,
- mają możliwość polisensorycznego poznawania świata ( faktura, zapach, smak, odgłos)
[1] Wagner M., Nowe gry i zabawy dla badaczy przyrody, Jedność, Kielce 2013