Wstęp
Dobry lider zachęca swoich ludzi, by mówili mu to, co musi wiedzieć, a nie to, co chciałby usłyszeć.
John C. Maxwell
Każdą placówkę edukacyjną tworzą wszyscy jej członkowie czyli dyrektor, nauczyciele , pracownicy niepedagogiczni, uczniowie, wychowankowie oraz ich rodzice. Jednak każdą placówką zarządza dyrektor. Zadania dyrektora zostały określone w art.68 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r.Prawo oświatowe.
Wśród nich można wymienić następujące:
- kieruje działalnością szkoły lub placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę,
- stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki,
- dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami,
- dyrektor szkoły lub placówki w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą szkoły lub placówki, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.
Najważniejszym obowiązkiem dyrektora jest właściwa organizacja pracy, prawidłowy podział obowiązków oraz nadzorowanie ich realizacji. Warto więc, żeby dyrektor był otwarty na dialog z innymi członkami społeczności szkolnej, mając na względzie, że szkoła to praca zespołowa, mająca na celu stwarzanie odpowiednich warunków kształcenia, służąca rozwojowi uczniów i pracowników. Praca dyrektora jest bardzo odpowiedzialna i wymaga ciągłego doskonalenia się i rozwijania wielu kompetencji, wśród których oprócz osobistych i zawodowych niezwykle ważne są kompetencje interpersonalne.
Materiał szkoleniowy przekazany Państwu w ramach kursu Vademecum Kompetentnego Dyrektora zawiera informacje na temat istotnych w pracy dyrektora placówki edukacyjnej kwestii jakimi są:
- Sylwetka dyrektora idealnego – umiejętności i kompetencje
- Teorie zarządzania
- Główne akty prawne
- Ocena pracy nauczyciela
- RODO
- Nadzór pedagogiczny
- Motywowanie pracowników