Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w sytuacji kryzysowej
Wstęp
Ponad 1,5 miliarda studentów i młodzieży na całym świecie jest dotkniętych zamknięciem szkół i uniwersytetów z powodu wybuchu COVID-19 (źródło: UNESCO)
Współczesny świat mierzy się z poważnym problemem jakim jest pandemia koronawirusa z Wuhan oznaczonym skrótem SARS-CoV-2, który wywołuje chorobę COVID19.
Bez wątpienia jest to sytuacja trudna dla każdego człowieka. Codziennie towarzyszą nam emocje powodujące różnorodne często trudne odczucia, doznania. Wielu z nas jest zdezorientowanych z powodu okoliczności w jakich się znaleźliśmy, czuje lęk, niepokój oraz bezsilność. Wzrastająca liczba ofiar nie napawa optymizmem, dlatego tak ważne jest podejmowanie działań zapobiegawczych nagłemu rozprzestrzenianiu się wirusa. Jednym z tego typu środków jest organicznie działalności wielu placówek oświatowych oraz tzw. społeczna kwarantanna.
Taka sytuacja nigdy wcześniej nie miała miejsca, stąd nasz lęk przed nieznanym, który jest naturalną reakcją i brak pomysłu na własne miejsce w tym wszystkim. Dlatego tak ważnym jest, aby członkowie społeczności szkolnej otrzymali odpowiednie wsparcie psychologiczno pedagogiczne, dużą komplikację stanowi ograniczenie bezpośredniego kontaktu, co może wpływać na mniejszą skuteczność rozpoznawania osób, które wymagają tego typu pomocy.
Nie mniej jednak należy podejmować próby i działania profilaktyczne skierowane do ogółu społeczności, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dzięki nim osoby w kryzysie same to zasygnalizują. Warto podkreślać zarówno nauczycielom, jak i rodzicom, że rzeczywistość w stanie pandemii to nie czas na jakieś wielkie dokonania, wymagania, wyzwania, generujące nadmierny stres, to czas, w którym powinnyśmy zadbać o własne zasoby i o relacje, w ten sposób mamy szansę zbudować pewnego rodzaju tarcze obronną w postaci odporności i dzięki temu w razie konieczności podjąć walkę z wirusem. Materiał szkoleniowy, który Państwu przekazuję zawiera informacje na temat różnych źródeł kryzysu, gdyż stan pandemii jest poważną trudnością, ale nie wyklucza pojawienia się kryzysów współistniejących lub takich, których determinantem stała się właśnie współczesna światowa sytuacja.
Ćwiczenie dla Ciebie
Zanim przejdziesz do kursu zastanów się, którzy z Twoich uczniów mogą mieć problemy z adaptacją, z akceptacją tej nagłej zmiany. Stwórz listę, skontaktuj się z uczniami poprzez narzędzie cyfrowe, z którego korzystasz np.e – dziennik lub pocztę e –mail i porozmawiaj na temat tego co się dzieje i jak dziecko się w tym odnajduje, jak sobie radzi z tą niecodzienną sytuacją.