Awans zawodowy nauczyciela krok po kroku - stan prawny 2023/2024
Wstęp - o nauczycielu w roli głównej
Wstępując na ścieżkę rozwoju zawodowego nauczyciela warto przyjrzeć się nie tylko procedurom, wymaganiom, które ustawodawca włożył w obowiązujące akty prawne, ale także odpowiedzieć sobie na pytanie dotyczące swojej osobistej motywacji, z którą stajemy do zawodu nauczyciela.
Jaką mamy w sobie gotowość bycia mentorem, mistrzem, przewodnikiem uczniów, których spotkamy na swojej nauczycielskiej drodze?
Zapraszam do pierwszej refleksji dotyczącej osobistej motywacji na zawodowym starcie, inspirowanej opowieścią, którą zaczerpnęłam z książki Dawida Bałutowskiego “Ogarnij swoje życie”, Wydawnictwo skillset, Kraków 2022.
“O trzech kamieniarzach, czyli dlaczego warto zaczynać z wizją końca”.
Mędrzec zapragnął zrozumieć co pobudza ludzi do pracy przez całe życie. Poszedł więc do kamieniołomu. Ujrzał człowieka pracującego mozolnie kilofem i dłutem.
- Co robisz? - spytał.
- Łupię kamienie dla mojego pana. Jak spędzę na tym cały dzień, wieczorem dostanę kawałek chleba.
Innego robotnika mędrzec zapytał o to samo.
- Pracuję, żeby móc zapłacić za dom i nakarmić dzieci. Jeszcze parę miesięcy i spłacę swoje długi… - odpowiedział z bólem tamten.
Trzeciego robotnika mędrzec spytał o to samo. Mężczyzna, odrywając się od pracy podniósł głowę i pokazał twarz o radosnym i dumnym wyrazie.
- Czy nie widzisz przyjacielu? - powiedział, wskazując na nieukończony budynek w oddali? Buduję katedrę!
Zapraszam do budowania katedry - jest trudne, ale ma sens. Kryje w sobie wiele trudnych wyzwań, ale równie dużo piękna, okazji do zachwytu i powodów do dumy – „…twarz o radosnym i dumnym wyrazie…” będzie miała ogromne znaczenie w każdym obszarze życia.
Wchodząc na ścieżkę zawodu nauczyciela warto “tu i teraz” ustalić powody, dla których wkraczam do tego zawodu.
To dobry czas na osobistą refleksję o tym, którą z trzech pytanych osób chcemy być?
Jaką nauczycielką/nauczycielem chcę być?
Pomyśl o tym, co zostawisz w swoich uczniach jako efekt wspólnej drogi i spotkania z tobą – osobą, nauczycielem, człowiekiem.
Zastanów się, co będziesz mogła/mógł powiedzieć o sobie, gdy dotrzesz do celu.
Byłam/ byłem artystą, który budował katedry, prawda?
Powodzenia!