Bezpłatne webinarium

„Mózg lubi rzeczy niezwykłe – wykorzystaj to!” - czyli o angażujących sposobach na rozpoczęcie i zakończenie lekcji. - Weź udział 25.04.2024 o godzinie 18:00!

Zapisz się
Webinar
PAKIET 5 ZA 3 POWRACA!

Stwórz pakiet idealnie dopasowany do Twoich potrzeb!

kup teraz
Pakiet 5 za 3
NAJCHĘTNIEJ WYBIERANE KURSY ON-LINE

każdego dnia czekają na Ciebie ciekawe promocje

zobacz promocje
Promocja
CERTYFIKOWANE KURSY ON-LINE

w ofercie grupowej i indywidualnej dla nauczycieli, wychowawców, dyrekcji, pedagogów, psychologów, logopedów i studentów

katalog szkoleń
Certyfikowane kursy online

Neurodydaktyka: wszystko co powinniście o niej wiedzieć

W ciągu ostatnich dekad nasza zdolność do badania działania mózgu poczyniła znaczny krok naprzód. Badania przeprowadzane przez naukowców wychodzą z laboratorium i trafiają do szkół i przedszkoli. Owocem są metodologie nauczania oparte na funkcjonowaniu mózgu znane jako neurodydaktyka, jako połączenie neuronauki, edukacji i psychologii.

Czym jest neurodydaktyka?

Czym jest neurodydaktyka, do czego służy i jak ją stosować - to podstawowe aspekty, które nauczyciele powinni zrozumieć.

Neurodydaktyka, neuronauka i neuroedukacja to strategie oparte na tym, jak mózg się uczy i co stymuluje mózg w środowisku szkolnym. Celem tej dyscypliny jest maksymalne wykorzystanie funkcjonowania mózgu, jeśli chodzi o przyswajanie nowych wiedzy.

Emocje, ciekawość i uważność są podstawą tego procesu, dzięki wykorzystaniu klas integracyjnych. W grę wchodzi również grywalizacja, czyli korzystanie z gier w klasie. Model, o którym jest mowa w tym artykule, priorytetowo postrzega szacunek i wysiłek w środowisku uczenia się.

Kiedy nauczyciele zrozumieją, w jaki sposób mózg uczy się, przetwarza i przechowuje informacje, mogą odpowiednio dostosować swoje style nauczania. Jednocześnie będą w stanie uporządkować swoje zajęcia, słowa, postawy i emocje. W ten sposób mogą wpływać na rozwój mózgu swoich uczniów i sposób, w jaki się uczą.

Klucze neurodydaktyki

Neurodydaktyka to nowy sposób nauczania, który łączy edukację i neurologię. Jednocześnie nadaje psychologii wychowawczej fundamentalną rolę w rozwoju dzieci.

Zachęcamy Was do poszukiwania strategii, które optymalizują funkcjonowanie neuronalne dzieci. Niektóre z tych strategii polegają na wykorzystaniu ich percepcji zmysłowej, pracy z pamięcią oraz koncentrowaniu uwagi i bodźców swoich uczniów.

Zdolność mózgu do adaptacji – definiowana jako plastyczność mózgu – jest głównym czynnikiem neurodydaktyki. Ponadto wiemy, że przy odpowiedniej stymulacji mózg może trwale tworzyć nowe neurony oraz połączenia między nimi.

Z drugiej strony neurony lustrzane są niezbędne w strategiach neuroedukacyjnych. Są to komórki, które aktywują się, gdy coś robimy i gdy obserwujemy to samo działanie wykonywane przez innych.

Dzieje się tak również w wyniku bodźca emocjonalnego. Eksperci uważają, że mają one kluczowe znaczenie w nauce języka i empatii.

Co więcej, związek między emocjami a nauką jest udowodnionym faktem. Jeśli dzieci nauczą się kontrolować swoje negatywne emocje i zachowania, łatwiej im się uczyć. Pamiętajmy też, że środowisko uczenia się wolne od stresu i niepokoju jest elementem niezbędnym w tym procesie. 

Nauka, która ma znaczenie

Jeśli nauczyciele mogą pomóc uczniom zrozumieć wartość i cel tego, czego się uczą, odniosą większy sukces. Jednym ze sposobów na to jest zastosowanie ich wiedzy w prawdziwym świecie, w praktyce poprzez eksperymenty, analogie i działania artystyczne. Neurodydaktyka pozwala uczniom na stawianie hipotez i samodzielne szukanie rozwiązań opierając się na ich ciekawości poznawczej i wykorzystując silne strony mózgu.

Poza wymienionymi powyżej elementami, nauczanie poprzez rozumowanie, doskonalenie i wzmacnianie pamięci a tym samym rozwiązywanie problemów z uczeniem się to ważne elementy neurodydaktyki w klasie. Umiejętności te pomagają również określić przyczyny neurologiczne związane z niepowodzeniami w nauce.

Nie możemy zapomnieć o tym, że neuropedagogika zaleca jednozadaniowość. Stwierdzono bowiem, że wielozadaniowość może prowadzić do porażek szkolnych ucznia. Uczniowie nie powinni zatem robić wielu rzeczy naraz, ale koncentrować się na jednym zadaniu i po jego zrobieniu przystępować do kolejnego. Dlatego tak ważną rzeczą jest podzielenie uczniom skomplikowanego polecenia na mniejsze części, by zrozumieli, czym tak naprawdę mają się zająć.

Jak zastosować neurodydaktykę w klasie?

Aby uczniowie mogli otrzymywać wiedzę i przetwarzać i wchłaniać ją oraz efektywnie uczestniczyć w procesie uczenia się, nauczyciele muszą brać pod uwagę kilka czynników. Pierwszym z nich jest stworzenie pozytywnego środowiska w klasie. Ponadto powinni wziąć pod uwagę następujące kwestie:

  • Bliskość i empatia nauczycieli z uczniami ma olbrzymie znaczenie. Jeśli nauczyciele potrafią dzielić się ze swoimi uczniami pozytywnym nastawieniem, duża część ich pracy zostanie wykonana.
  • Sale lekcyjne powinny być wolne od nadmiernego stresu, ponieważ jest to szkodliwe dla nauki. Niski poziom stresu może stymulować i motywować uczniów, a oni będą w stanie sobie z tym poradzić.
  • Emocje i pamięć są ze sobą połączone. Jeśli nauczyciele potrafią tworzyć emocjonalne powiązania z tematami, których nauczają, ułatwi to naukę.
  • Innym narzędziem neurodydaktyki jest wykorzystanie filmów, obrazów, muzyki i zjawisk związanych z ich doświadczaniem. Pobudzają one zmysły uczniów, pozwalając na bardziej holistyczne doświadczenie uczenia się.

Rola rodziców w neurodydaktyce

Warto wspomnieć o tym aspekcie. Również rodzice w warunkach domowych mogą wzmacniać naukę na wiele sposobów. Przede wszystkim mogą wzbudzić u swoich dzieci pozytywną samoocenę, co będzie sprzyjać uczeniu się w klasie. Jednocześnie ważna jest kreatywność a konkretnie zwiększanie jej w środowisku domowym. 

Jeśli rodzice pomogą dzieciom zastosować zdobytą wiedzę, wniosą znaczący wkład w proces uczenia się. Powinni również zadbać o to, aby ich dzieci miały dużo odpoczynku, co również przyczynia się do wyników w nauce.

Dziewięć godzin nieprzerwanego i regenerującego snu to podstawa. Niezbędne jest również zachęcanie do aktywności fizycznej w celu aktywacji i dotlenienia mózgu.

Podsumowując, neurodydaktyka to dyscyplina powiązana z bardzo efektywnym procesem uczenia się. Wykorzystywanie sposobu funkcjonowania mózgu to strategia, która przynosi doskonałe rezultaty.

  • Jeśli po zastosowaniu się do naszych wskazówek nadal potrzebujesz więcej wiedzy
  • Jeśli zainteresował Cię ten temat i czujesz pewnego rodzaju niedosyt

Zapoznaj się koniecznie z propozycjami certyfikowanych kursów on-line:

Neurodydaktyka i neuroedukacja - jak wykorzystać ją do zmian w nauczaniu

Metody efektywnej nauki - techniki pamięciowe

Rozwijanie umiejętności pracy metodami aktywnymi

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie