Bezpłatne webinarium

Najnowszy webinar: „Mózg lubi rzeczy niezwykłe – wykorzystaj to!” - czyli o angażujących sposobach na rozpoczęcie i zakończenie lekcji.

Zobacz webinar i pobierz materiały
Webinar
Premiera kursu:

"Lekturowy narzędziownik- ciekawe pomysły na pracę z lekturą szkolną"

Sprawdź
Najnowszy kurs
PAKIET 5 ZA 3 POWRACA!

Stwórz pakiet idealnie dopasowany do Twoich potrzeb!

kup teraz
Pakiet 5 za 3
NAJCHĘTNIEJ WYBIERANE KURSY ON-LINE

każdego dnia czekają na Ciebie ciekawe promocje

zobacz promocje
Promocja
CERTYFIKOWANE KURSY ON-LINE

w ofercie grupowej i indywidualnej dla nauczycieli, wychowawców, dyrekcji, pedagogów, psychologów, logopedów i studentów

katalog szkoleń
Certyfikowane kursy online

Wspieranie uczniów dotkniętych traumą

Traumatyczne doświadczenia mają ogromny wpływ na uczniów, zarówno pod względem uczenia się, jak i zachowań oraz samopoczucia. Dlatego niezwykle ważne jest, aby nauczyciele zdawali sobie sprawę z tych skutków i byli w stanie efektywnie wspierać uczniów dotkniętych traumą. 

Wspieranie uczniów z doświadczeniami traumatycznymi to niezwykle ważny aspekt pracy nauczyciela. Nie tylko ma to wpływ na wyniki naukowe dziecka, ale również na rozwój jego umiejętności społecznych i emocjonalnych. Dzieci, które doświadczyły traumatycznych zdarzeń, często mają trudności w regulacji emocji, koncentracji, a także w nawiązywaniu zdrowych relacji z innymi. 

Dlatego bardzo ważne jest, aby nauczyciele zrozumieli, że trudności w uczeniu się lub zapamiętywaniu informacji, złe podejmowanie decyzji lub trudności w dogadywaniu się z innymi mogą być rozumiane jako reperkusje negatywnych wydarzeń lub doświadczeń, takich jak przemoc domowa, zaniedbanie lub zastraszanie. Muszą również zrozumieć wpływ traumy na rozwój i funkcjonowanie mózgu, ponieważ może to informować o tym, w jaki sposób odnoszą się do uczniów i w jaki sposób udzielają instrukcji.

Pierwszym krokiem w wspieraniu uczniów dotkniętych traumą jest rozpoznanie sytuacji, w jakiej się znaleźli. Nauczyciele powinni być wyczuleni na różne objawy, które mogą wskazywać na traumatyzujące doświadczenia, takie jak zmiany w zachowaniu, nadpobudliwość, trudności w koncentracji, lęki czy problemy z zaufaniem. Rozpoznanie tych objawów pozwala nauczycielom dostosować swoje podejście do danej sytuacji i zapewnić uczniom odpowiednie wsparcie.

Kolejnym ważnym krokiem jest stworzenie bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkolnego. Uczniom dotkniętym traumą często brakuje poczucia bezpieczeństwa, dlatego kluczowe jest, aby nauczyciele zapewnili im to ochronne otoczenie. Może to obejmować jasne i spójne zasady, konsekwentne zachowanie nauczyciela, a także pozytywne i jasne komunikowanie się. Ponadto, nauczyciele powinni być wrażliwi na potrzeby uczniów i gotowi do wyrażenia empatii.

Wspieranie uczniów z traumatycznymi doświadczeniami wymaga również dostarczenia im odpowiednich narzędzi i strategii. Nauczyciele mogą na przykład nauczyć dzieci technik relaksacyjnych, technik samokontroli i rozwiązywania problemów. Ponadto, warto zwrócić uwagę na potrzebę terapii indywidualnej lub grupowej dla uczniów z większymi trudnościami. 

Ważnym aspektem wspierania uczniów dotkniętych traumą jest również współpraca z rodziną. Komunikacja z rodzicami jest kluczowa, aby nauczyciel mógł lepiej zrozumieć dziecko, jego doświadczenia i indywidualne potrzeby. Dotarcie do rodziców może pomóc w tworzeniu spójnych działań wspierających w domu i w szkole oraz pozwolić na lepsze monitorowanie postępów ucznia. 

Wreszcie, kontynuacja i rozwój działań wspierających są niezwykle ważne. Wspieranie uczniów dotkniętych traumą to proces, który wymaga cierpliwości i zaangażowania nauczycieli. Regularne monitorowanie postępów ucznia, dostosowywanie strategii wsparcia i adaptacja działań do zmieniających się potrzeb, to kluczowe elementy skutecznego wsparcia.

W obecnych czasach nauczyciele odgrywają kluczową rolę w życiu uczniów, którzy przeżyli traumatyczne doświadczenia. Wzrost liczby osób cierpiących z powodu traumy, takiej jak przemoc domowa, wypadki, utrata bliskiej osoby czy niepewność związana z pandemią COVID-19, sprawia, że konieczne jest zrozumienie wpływu, jaki te wydarzenia mają na uczące się jednostki.

Niewątpliwie traumatyczne doświadczenia wywołują wiele emocji i myśli, które mogą znacznie utrudniać naukę. Uczniowie dotknięci traumą często borykają się z uczuciami lęku, gniewu, smutku i bezradności, co wpływa na ich zdolność do koncentracji i zaabsorbowania się materiałem. Dodatkowo, mogą również zmagać się z problemami emocjonalnymi i zdrowotnymi, takimi jak bezsenność czy trudności w relacjach społecznych. 

Żeby zapewnić właściwe wsparcie dzieciom i młodzieży dotkniętym traumą, nauczyciele powinni być świadomi ich trudności i gotowi dostosować swoje podejście do edukacji. Właściwe podejście pedagogiczne może obejmować:

  • Tworzenie bezpiecznej przestrzeni - Trudno jest skupić się na nauce, gdy uczniowie czują się zagrożeni lub niepewni. Nauczyciele powinni stworzyć atmosferę pełną akceptacji i wsparcia, w której uczniowie mogą swobodnie wyrażać swoje emocje i obawy. Dbanie o jasne zasady i spójną dyscyplinę również przyczynia się do poczucia bezpieczeństwa.
  • Indywidualizacja - Każdy uczeń dotknięty traumą jest inny i wymaga dostosowania metody nauczania do swoich potrzeb. Nauczyciele powinni być elastyczni i wrażliwi na indywidualne tempo i style uczenia się uczniów. Różne strategie, takie jak większa ilość przerw, krótsze zadania czy indywidualne konsultacje, mogą pomóc uczniom skoncentrować się na nauce.
  • Wsparcie emocjonalne - Ważne jest, aby nauczyciele byli obecni emocjonalnie i gotowi do wysłuchania uczniów. Uczniowie mogą potrzebować przestrzeni do porozmawiania o swoich doświadczeniach i odczuciach. Nauczyciele powinni być gotowi udzielić wsparcia uczniom, zarówno uczuciowego, jak i pedagogicznego.
  • Współpraca z rodzicami - Rodzice mają niezastąpioną rolę w tym procesie. Nauczyciele powinni nawiązać ścisłą współpracę z rodzinami uczniów dotkniętych traumą, aby lepiej zrozumieć ich potrzeby i wspólnie opracować efektywną strategię wsparcia.

Pomoc dzieciom i młodzieży dotkniętej traumą wiąże się z wyzwaniami, ale również może przynieść ogromne korzyści. Gdy nauczyciele podejmują odpowiednie działania, uczniowie dotknięci traumą mogą zacząć odzyskiwać kontrolę nad swoim życiem i znaleźć radość w nauce. Wsparcie pedagogiczne jest niezbędnym elementem budowy lepszej przyszłości dla tych uczniów, oferując im szansę na rozwój i sukces w szkole i życiu.

Podsumowując, wspieranie uczniów dotkniętych traumą jest niezwykle istotnym zadaniem nauczycieli. Wymaga to zrozumienia skutków traumatycznych doświadczeń na uczenie się, zachowanie i samopoczucie uczniów. Dostarczanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkolnego, zapewnienie odpowiednich narzędzi i strategii radzenia sobie, a także współpraca z rodziną, to kluczowe aspekty efektywnego wsparcia. Wspieranie uczniów dotkniętych traumą to proces, który wymaga zaangażowania i ciągłego rozwoju ze strony nauczycieli, aby pomóc uczniom w pokonaniu trudności i osiągnięciu pełni swojego potencjału.

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).

Sukces
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Przejdź do koszyka
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie
Ostrzeżenie