Hejt, depresja i autoagresja wśród uczniów
kursu
szkolenia
trwania
Dla kogo jest ten kurs?
Kurs skierowany jest dla nauczycieli i wychowawców w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych oraz dla rodziców nastolatków, którzy chcą wspierać dzieci i młodzież w tak skomplikowanym i zawiłym dla nich procesie dorastania. Życie z dziećmi w okresie buntu przypomina jazdę na kolejce górskiej – zaskakująco szybka kombinacja wzlotów i upadków. Jak towarzyszyć, jak wspierać, jak pomagać młodzieży w tym jakże burzliwym dla nich i dla nas okresie życia. Oczywiście każdy człowiek jest inny, na rozwój każdego wpływają inne zmienne – jednak lata pracy rzeszy psychologów, psychiatrów, nauczycieli, neurobiologów oraz obserwacje rodziców pozwoliły stworzyć swego rodzaju ramy, schemat; dzięki któremu łatwiej przetrwać ten czas.
Czego się nauczę?
Podczas kursu dowiesz się podstawowych informacji na temat depresji oraz tego, na jakie obszary życia młodych ludzi ma wpływ. Jako Rodzice, Nauczyciele, Wychowawcy codziennie towarzyszymy dzieciom w ich zmaganiach, nie raz ta walka toczy się wewnątrz nich samych. Jak reagować, na co zwrócić uwagę – co można „zignorować” – a kiedy powinniśmy wzmocnić naszą czujność na różne zachowania czy gesty. Kurs uczy uważności na obszary, w których funkcjonuje nastolatek. W kursie zawarte zostały informacje dotyczące tych obszarów, które są tak ważne i istotne podczas życia i pracy z nastolatkami. Pracując z dziećmi i młodzieżą od blisko 20 lat starałam się stworzyć kurs, dzięki któremu zrozumiemy co dzieje się w głowie nastolatka – od strony procesów biologicznych, rozwojowych; dzięki czemu nauczymy się wspierać nastolatki, towarzyszyć im – aby wspólne życie było prostsze, łatwiejsze, przyjemniejsze – zarówno dla nas jak i dla nich.
Co znajduje się w kursie?
Informacje zawarte w kursie pomogą nauczycielom, wychowawcom oraz rodzicom w poznaniu swego rodzaju schematu procesu dojrzewania. Kurs podzielony został na cztery działy. W pierwszym scharakteryzowane zostały tajniki rozwoju mózgu od strony neurobiologii oraz jakie procesy wpływają na zachowania naszych podopiecznych. Drugi rozdział poświęcony został depresji jako chorobie. Trzeci rozdział przedstawia perspektywę dojrzewania od strony nastolatków. Podczas gdy czwarty pokazuje jak nastolatek funkcjonuje w środowisku, co na niego wpływa, na jakie narażony jest zagrożenia; jak można ich wspierać i jakie zachowania prewencyjne wdrażać.
kursu
szkolenia
trwania
Plan szkolenia
-
01WstępWstęp
-
02Webinar: Hejt, depresja i autoagresja u uczniów cz.1Webinar: Hejt, depresja i autoagresja u uczniów cz.1
-
03Webinar: Hejt, depresja i autoagresja u uczniów cz. 2Webinar: Hejt, depresja i autoagresja u uczniów cz. 2
-
04Webinar: Hejt, depresja i autoagresja u uczniów cz. 3Webinar: Hejt, depresja i autoagresja u uczniów cz. 3
-
05Remont w mózgu – czyli to nie hormony, a mózg rządzą nastolatkiemRemont w mózgu – czyli to nie hormony, a mózg rządzą nastolatkiem
-
06Etapy dorastaniaEtapy dorastania
-
07NeurodydaktykaNeurodydaktyka
-
08Piramida potrzeb i tworzenie Tożsamości nastolatkaPiramida potrzeb i tworzenie Tożsamości nastolatka
-
09Funkcjonowanie w grupieFunkcjonowanie w grupie
-
10Depresja to chorobaDepresja to choroba
-
11Jak rozpoznać depresję nastolatkaJak rozpoznać depresję nastolatka
-
12Jeśli chcesz wiedzieć, czy dziecko ma depresjęJeśli chcesz wiedzieć, czy dziecko ma depresję
-
13Przyczyny zapadania na depresjęPrzyczyny zapadania na depresję
-
14Typy depresji według Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-10Typy depresji według Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-10
-
15Czynniki zapadania na zaburzenia depresyjne młodzieżyCzynniki zapadania na zaburzenia depresyjne młodzieży
-
16Leczenie depresjiLeczenie depresji
-
17Wpływ depresji na postrzeganie świataWpływ depresji na postrzeganie świata
-
18Niska samoocena, oskarżanie, smutek pustkaNiska samoocena, oskarżanie, smutek pustka
-
19Czynniki wpływające na poczucie własnej wartościCzynniki wpływające na poczucie własnej wartości
-
20Samookaleczenia, autoagresjaSamookaleczenia, autoagresja
-
21Źródła samookaleczeńŹródła samookaleczeń
-
22Definicje samookaleczeńDefinicje samookaleczeń
-
23Przyczyny samookaleczeniaPrzyczyny samookaleczenia
-
24Podział zachowań autodestrukcyjnychPodział zachowań autodestrukcyjnych
-
25Na co powinniśmy jako rodzice i nauczyciele zwrócić szczególną uwagę - symptomy samookaleczeńNa co powinniśmy jako rodzice i nauczyciele zwrócić szczególną uwagę - symptomy samookaleczeń
-
26Jak wesprzeć osobę w sytuacji samookaleczaniaJak wesprzeć osobę w sytuacji samookaleczania
-
27Zaburzenia łaknienia - klasyfikacjaZaburzenia łaknienia - klasyfikacja
-
28Przyczyny anoreksjiPrzyczyny anoreksji
-
29SamobójstwaSamobójstwa
-
30Przyczyny podejmowania przez młodzież prób samobójczychPrzyczyny podejmowania przez młodzież prób samobójczych
-
31Znaki ostrzegawcze dotyczące samobójstwaZnaki ostrzegawcze dotyczące samobójstwa
-
32Co można zrobić, kiedy nastolatek mówi o śmierciCo można zrobić, kiedy nastolatek mówi o śmierci
-
33Depresja a szkołaDepresja a szkoła
-
34Wpływy środowiskoweWpływy środowiskowe
-
35Wpływ mediów na społeczne zachowania nastolatkówWpływ mediów na społeczne zachowania nastolatków
-
36Kontekst grupy rówieśniczejKontekst grupy rówieśniczej
-
37Wewnętrzne czynniki psychologiczneWewnętrzne czynniki psychologiczne
-
38Używki (narkotyki, alkohol, papieros)Używki (narkotyki, alkohol, papieros)
-
39HejtHejt
-
40Jak można przeciwdziałać hejtowi?Jak można przeciwdziałać hejtowi?
-
41Ryzykowne zachowania w InternecieRyzykowne zachowania w Internecie
-
42Po czym zarówno rodzice jak i nauczyciele mogą poznać, że dziecko może być ofiarą przemocy?Po czym zarówno rodzice jak i nauczyciele mogą poznać, że dziecko może być ofiarą przemocy?
-
43Jak pomóc, czyli rola środowiska w procesie leczeniaJak pomóc, czyli rola środowiska w procesie leczenia
-
44Czego nie robić, gdy dziecko się samookaleczaCzego nie robić, gdy dziecko się samookalecza
-
45Jak zbudować relację, żeby naprawić sytuacjęJak zbudować relację, żeby naprawić sytuację
-
46Fakty - uczucia - potrzeby - prośby czyli komunikat budowany w duchu Porozumienia Bez PrzemocyFakty - uczucia - potrzeby - prośby czyli komunikat budowany w duchu Porozumienia Bez Przemocy
-
47Lista uczuć - gdy nasze potrzeby są zaspokojoneLista uczuć - gdy nasze potrzeby są zaspokojone
-
48Gdy nasze potrzeby nie są zaspokojoneGdy nasze potrzeby nie są zaspokojone
-
49Potrzeby - przejawiają to co jest żywe w nasPotrzeby - przejawiają to co jest żywe w nas
-
50Lista potrzebLista potrzeb
-
514 kroki Porozumienia bez Przemocy4 kroki Porozumienia bez Przemocy
-
52Słuchaj empatycznieSłuchaj empatycznie
-
53Słowa mają znaczenie – jak mówić, by nie zaszkodzić?Słowa mają znaczenie – jak mówić, by nie zaszkodzić?
-
54Skup się na słuchaniu, a nie na pouczaniuSkup się na słuchaniu, a nie na pouczaniu
-
55Przypomnij sobie jak „działa nastolatek”Przypomnij sobie jak „działa nastolatek”
-
56Po co nastolatkom konfliktyPo co nastolatkom konflikty
-
57Aktywność fizycznaAktywność fizyczna
-
58PrzyjemnościPrzyjemności
-
59WolontariatWolontariat
-
60Zadbaj o siebie i rodzinę (klasę)Zadbaj o siebie i rodzinę (klasę)
-
61Pomoc profesjonalistyPomoc profesjonalisty
-
62Dekalog postępowania z nastolatkamiDekalog postępowania z nastolatkami
-
63ProfilaktykaProfilaktyka
-
64Depresja młodzieńcza w kontekście pandemii koronawirusaDepresja młodzieńcza w kontekście pandemii koronawirusa
-
65Kampanie społeczne - UNICEFKampanie społeczne - UNICEF
-
66Polska kampania przeciw cyberprzemocy – stop hejtPolska kampania przeciw cyberprzemocy – stop hejt
-
67Ważne adresy i telefonyWażne adresy i telefony
Jestem nauczycielem akademickim, adiunktem, doktorem nauk o zarządzaniu, akredytowanym praktykiem tutoringu, certyfikowanym trenerem minimediacji (w duchu wychowania bez przemocy NVC); certyfikowanym edukatorem pozytywnej dyscypliny rodziców oraz nauczycieli oraz Trenerem Umiejętności Społecznych TUS I oraz II stopnia.
Pomagam rodzicom i nauczycielom budować relacje oparte na miłości, empatii, szacunku i pozytywnej dyscyplinie, które są podstawowymi wartościami podczas długotrwałego procesu wychowania kompetentnych i szczęśliwych dzieci.
Pracuję jako adiunkt, nauczyciel akademicki od 2007 roku; a od 2012 roku wdrażam założenia tutoringu dbając o rozwój i wspierając swoich podopiecznych. Jako potwierdzenie efektów pracy w 2019 roku otrzymałam, podczas VII Gali Środowiska Studenckiego Kukucjusze 2019 AWF Katowice, wyróżnienie w kategorii Złote Serce. Od 2019 roku należę do kadry tutorskiej TDJ Fundation. Stworzyłam Akademię Relacji, której celem jest szkolenie rodziców oraz wychowawców żłobków, przedszkoli i szkół – w szeroko rozumianej sztuce nawiązywania komunikacji i budowania relacji. Ponadto od 2021 roku z ramienia AWF Katowice jestem częścią ministerialnego projektu WF z AWF – gdzie odpowiedzialna jestem za przeszkolenie nauczycieli Wychowania Fizycznego z woj. Śląskiego i opolskiego z budowania relacji i wsparcia dla dzieci wracających po nauczaniu zdalnym do szkoły.
Należę do kadry tutorskiej TDJ Fundation. Jestem autorką artykułów o wychowaniu i rozwoju w magazynach: “Świat Przedszkolaka” i “Świat Pierwszoklasisty” oraz na portalu Pozytywna Dyscyplina dla rodziców; Pozytywna Dyscyplina w szkole i klasie dla nauczycieli i rodziców dzieci szkolnych- Pogotowie Rodzicielskie; oraz Pomysłowi Rodzice.
Współpracuję z WyEdukowani – Akademią Projektowania Rozwoju; Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym (WOM) w Katowicach oraz Centrum Doskonalenia Nauczycieli (CDN) w Sosnowcu. Prowadzę szkolenia dla nauczycieli (w tym Rad Pedagogicznych) oraz rodziców zarówno w formie stacjonarnej, online, jak i e-learningowej. Od 2016 roku ma za sobą przeprowadzenie około 500 godzin szkoleń stacjonarnych oraz od 2020 roku około 600 godzin on-line; ponadto napisałam oraz nagrałam około 10 certyfikowanych kursów dla nauczycieli.
Pozytywna Dyscyplina w sposób bardzo obrazowy i jasny uczy, jak zrozumieć poszczególne zachowania dzieci, tłumaczy je od strony biologicznej jak i psychologicznej. Pozytywna Dyscyplina porządkuje potrzeby dzieci dając równocześnie narzędzia i techniki do ich zaspokajania. Łącząc Pozytywną Dyscyplinę, Minimediacje (bazujące na Porozumieniu bez przemocy, narzędzie do rozwiązywania konfliktów z dziećmi i między dziećmi) oraz SELF-REG (czyli obserwacji siebie i dzieci w celu nazywania i lokalizowania stresorów, by nauczyć się radzenia sobie z emocjami w trudnych momentach) podane w formie tutoringu (bazującym na sztuce zadawania pytań i szukaniu rozwiązań - nie dając gotowych odpowiedzi) - stworzyłam efektywny wachlarz narzędzi którymi dzielę się z Rodzicami oraz Wychowawcami, którzy zafascynowani są budowaniem relacji na bazie szacunku i zrozumienia.
Jako mama dwójki dzieci (Nastolatki i Przedszkolaka) i prawie idealna żona sukcesywnie wprowadzam założenia porozumienia bez przemocy do swojego domu. Oczywiście żadna metoda nie rozwiąże raz na zawsze wszystkich problemów – ale otrzymujemy wskazówki, jak budować relacje między rodzicami i dziećmi, (bo niezaspokojone potrzeby są głównym sprawcami tzw „złych” zachowań…)


