Nadwrażliwe dziecko w szkole i przedszkolu
kursu
szkolenia
trwania
Dla Kogo jest ten kurs?
Kurs skierowany jest dla nauczycieli i wychowawców w przedszkolach oraz szkołach podstawowych, a ponadto może okazać się przydatnym materiałem dla rodziców dzieci wysoko wrażliwych, którzy chcą wspierać dzieci i młodzież. Jak pracować z dzieckiem wysoko wrażliwym i lękliwym, szkolenie skierowane jest dla opiekunów i wychowawców dzieci od 3 do 13 a nawet 15 roku życia. Każdy z elementów szkolenia zostanie omówiony w sposób, który można wykorzystać zarówno w pracy z dziećmi jak i nastolatkami.
Czego się nauczę?
Podczas kursu dowiesz się podstawowych informacji na temat lęku, strachu, wrażliwości i nadwrażliwości u dzieci. Jak reagować na poszczególne, niepokojące nas zachowania dzieci; na co zwrócić uwagę – co można „zignorować” – a kiedy powinniśmy wzmocnić naszą czujność na różne zachowania czy gesty. Kurs uczy uważności na obszary, w których funkcjonuje nasz podopieczny – czy to z perspektywy rodzica, czy z perspektywy wychowawcy, nauczyciela. W kursie zawarte zostały informacje dotyczące tych obszarów, które są tak ważne i istotne podczas życia i pracy z dziećmi wysoko wrażliwymi. Pracując z dziećmi i młodzieżą od blisko 20 lat dokładam wszelkich starań, aby tworzone przeze mnie kursy stawały się pomocnym narzędziem w codziennym życiu; dzięki czemu nauczymy się wspierać dzieci, uczniów, towarzyszyć im – aby wspólne życie było prostsze, łatwiejsze, przyjemniejsze – zarówno dla nas jak i dla nich.
Co znajduje się w kursie?
Informacje zawarte w kursie pomogą nauczycielom, wychowawcom oraz rodzicom w poznaniu swego rodzaju szablonów zachowań dzieci z wyższą wrażliwością. Kurs podzielony został na działy. W pierwszym scharakteryzowane zostały różnice w definiowaniu bliskoznacznych, dla niektórych, pojęć – jak lęk, strach, wrażliwość czy nadwrażliwość. Drugi rozdział poświęcony został różnym rodzajom nadwrażliwości. Trzeci rozdział poświęcony został inteligencji emocjonalnej. przedstawia perspektywę dojrzewania od strony nastolatków. Podczas gdy czwarty pokazuje jak pracować i wspierać nadwrażliwe dzieci.
kursu
szkolenia
trwania
Plan szkolenia
-
01WstępWstęp
-
02Dzieci wysoko wrażliweDzieci wysoko wrażliwe
-
03DOESDOES
-
04Życie wewnętrzne osób nadwrażliwychŻycie wewnętrzne osób nadwrażliwych
-
05Bez stresu nie ma życiaBez stresu nie ma życia
-
06Techniki wyciszająceTechniki wyciszające
-
07Jak nauczyć dzieci i uczniów przygotowywać się na wysoce emocjonujące wydarzeniaJak nauczyć dzieci i uczniów przygotowywać się na wysoce emocjonujące wydarzenia
-
08Według badańWedług badań
-
09Nadwrażliwość i lęk – to nie są synonimyNadwrażliwość i lęk – to nie są synonimy
-
10Głębokość przetwarzania - cechyGłębokość przetwarzania - cechy
-
11Różne rodzaje nadwrażliwościRóżne rodzaje nadwrażliwości
-
12Zaburzenia integracji sensorycznej – niepokojące zachowania dzieciZaburzenia integracji sensorycznej – niepokojące zachowania dzieci
-
13Dziecko z nadwrażliwością wzrokowąDziecko z nadwrażliwością wzrokową
-
14Dziecko nadwrażliwe na dźwiękDziecko nadwrażliwe na dźwięk
-
15Jak przebiega leczenie nadwrażliwości?Jak przebiega leczenie nadwrażliwości?
-
16Nadwrażliwość dotykowaNadwrażliwość dotykowa
-
17Jak możemy wesprzeć dzieci nadwrażliwe na dotykJak możemy wesprzeć dzieci nadwrażliwe na dotyk
-
18Dziecko z nadwrażliwością smakowo – węchowąDziecko z nadwrażliwością smakowo – węchową
-
19Objawy nadwrażliwości węchowejObjawy nadwrażliwości węchowej
-
20Nadwrażliwość na smakiNadwrażliwość na smaki
-
21Inteligencja emocjonalna - wysoka wrażliwośćInteligencja emocjonalna - wysoka wrażliwość
-
22Ciekawe faktyCiekawe fakty
-
23Różne postacie nadwrażliwościRóżne postacie nadwrażliwości
-
24Wrażliwość w stosunku do własnej osobyWrażliwość w stosunku do własnej osoby
-
25Wrażliwość w stosunku do innych ludziWrażliwość w stosunku do innych ludzi
-
26Wrażliwość na otaczający światWrażliwość na otaczający świat
-
27Typowe zachowania osób o wysokiej wrażliwościTypowe zachowania osób o wysokiej wrażliwości
-
28Mogę podać kilka zachowań, które mogą złagodzić głębokie przeżywanie osób WWOMogę podać kilka zachowań, które mogą złagodzić głębokie przeżywanie osób WWO
-
29Wrażliwość emocjonalna a inteligencja emocjonalnaWrażliwość emocjonalna a inteligencja emocjonalna
-
30Wysoko wrażliwe dziecko a szkołaWysoko wrażliwe dziecko a szkoła
-
31Kompetencje WWOKompetencje WWO
-
32Jak zrozumieć i wesprzeć nadwrażliwe dzieckoJak zrozumieć i wesprzeć nadwrażliwe dziecko
-
33Pracujesz z uczniem nadwrażliwym? Pamiętaj o pewnych czynnikachPracujesz z uczniem nadwrażliwym? Pamiętaj o pewnych czynnikach
-
34Praca nad samooceną i odwoływanie się do własnych sukcesówPraca nad samooceną i odwoływanie się do własnych sukcesów
-
35WażneWażne
-
36Jak radzić sobie z przestymulowaniem i nauczyć się żyć w sposób komfortowy dla wrażliwych osób?Jak radzić sobie z przestymulowaniem i nauczyć się żyć w sposób komfortowy dla wrażliwych osób?
-
37Na zakończenieNa zakończenie
-
38Bibliografia i polecana lekturaBibliografia i polecana lektura
Jestem nauczycielem akademickim, adiunktem, doktorem nauk o zarządzaniu, akredytowanym praktykiem tutoringu, certyfikowanym trenerem minimediacji (w duchu wychowania bez przemocy NVC); certyfikowanym edukatorem pozytywnej dyscypliny rodziców oraz nauczycieli oraz Trenerem Umiejętności Społecznych TUS I oraz II stopnia.
Pomagam rodzicom i nauczycielom budować relacje oparte na miłości, empatii, szacunku i pozytywnej dyscyplinie, które są podstawowymi wartościami podczas długotrwałego procesu wychowania kompetentnych i szczęśliwych dzieci.
Pracuję jako adiunkt, nauczyciel akademicki od 2007 roku; a od 2012 roku wdrażam założenia tutoringu dbając o rozwój i wspierając swoich podopiecznych. Jako potwierdzenie efektów pracy w 2019 roku otrzymałam, podczas VII Gali Środowiska Studenckiego Kukucjusze 2019 AWF Katowice, wyróżnienie w kategorii Złote Serce. Od 2019 roku należę do kadry tutorskiej TDJ Fundation. Stworzyłam Akademię Relacji, której celem jest szkolenie rodziców oraz wychowawców żłobków, przedszkoli i szkół – w szeroko rozumianej sztuce nawiązywania komunikacji i budowania relacji. Ponadto od 2021 roku z ramienia AWF Katowice jestem częścią ministerialnego projektu WF z AWF – gdzie odpowiedzialna jestem za przeszkolenie nauczycieli Wychowania Fizycznego z woj. Śląskiego i opolskiego z budowania relacji i wsparcia dla dzieci wracających po nauczaniu zdalnym do szkoły.
Należę do kadry tutorskiej TDJ Fundation. Jestem autorką artykułów o wychowaniu i rozwoju w magazynach: “Świat Przedszkolaka” i “Świat Pierwszoklasisty” oraz na portalu Pozytywna Dyscyplina dla rodziców; Pozytywna Dyscyplina w szkole i klasie dla nauczycieli i rodziców dzieci szkolnych- Pogotowie Rodzicielskie; oraz Pomysłowi Rodzice.
Współpracuję z WyEdukowani – Akademią Projektowania Rozwoju; Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym (WOM) w Katowicach oraz Centrum Doskonalenia Nauczycieli (CDN) w Sosnowcu. Prowadzę szkolenia dla nauczycieli (w tym Rad Pedagogicznych) oraz rodziców zarówno w formie stacjonarnej, online, jak i e-learningowej. Od 2016 roku ma za sobą przeprowadzenie około 500 godzin szkoleń stacjonarnych oraz od 2020 roku około 600 godzin on-line; ponadto napisałam oraz nagrałam około 10 certyfikowanych kursów dla nauczycieli.
Pozytywna Dyscyplina w sposób bardzo obrazowy i jasny uczy, jak zrozumieć poszczególne zachowania dzieci, tłumaczy je od strony biologicznej jak i psychologicznej. Pozytywna Dyscyplina porządkuje potrzeby dzieci dając równocześnie narzędzia i techniki do ich zaspokajania. Łącząc Pozytywną Dyscyplinę, Minimediacje (bazujące na Porozumieniu bez przemocy, narzędzie do rozwiązywania konfliktów z dziećmi i między dziećmi) oraz SELF-REG (czyli obserwacji siebie i dzieci w celu nazywania i lokalizowania stresorów, by nauczyć się radzenia sobie z emocjami w trudnych momentach) podane w formie tutoringu (bazującym na sztuce zadawania pytań i szukaniu rozwiązań - nie dając gotowych odpowiedzi) - stworzyłam efektywny wachlarz narzędzi którymi dzielę się z Rodzicami oraz Wychowawcami, którzy zafascynowani są budowaniem relacji na bazie szacunku i zrozumienia.
Jako mama dwójki dzieci (Nastolatki i Przedszkolaka) i prawie idealna żona sukcesywnie wprowadzam założenia porozumienia bez przemocy do swojego domu. Oczywiście żadna metoda nie rozwiąże raz na zawsze wszystkich problemów – ale otrzymujemy wskazówki, jak budować relacje między rodzicami i dziećmi, (bo niezaspokojone potrzeby są głównym sprawcami tzw „złych” zachowań…)